Förra lektionen såg vi klart filmen Döda poeters sällskap. På måndag och tisdag ska vi diskutera filmen på lektionen och veckan därefter (måndagen den 16/11) kommer ni att få svara på några skriftliga frågor, dels om avsnittet om Antiken som vi har gått igenom och dels om filmen.
Fundera över följande:
Mr Keating är en idealistisk lärare. Vad innebär det?
Lyckas Mr Keating med sina undervisningsmetoder?
Vad skiljer Mr Keating från andra lärare?
Hur reagerar eleverna på hans metoder?
Kan för mycket idealism innebära risker?
Mr Keating uppmanar eleverna att "fånga dagen" och "att göra något stort av sina liv". Vad kan det betyda? Vad innebär "något stort" för dig? Hur lyckas man med att göra "något stort"? Vilka hinder kan man möta när man försöker hitta "det stora"?
Tycker du att Mr Keating har rätt när han säger att "lyrik, skönhet, romantik och kärlek är vad som håller oss vid liv"? Finns det andra värderingar som kan vara viktiga? Vad värderar du högst i livet?
Vilka konflikter finns i filmen? Fundera te x över om konflikten mellan Neil (som drömmer om att bli skådepelare) och hans pappas planer för sonen, konflikten mellan att anpassa sig till regler och att ifrågasätta dem, konflikten mellan att göra något som man känner passionerat för, men som riskerar att sluta i tragedi.
(Frågor från Svenska Filminstitutets filmhandledning, www.sfi.se)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar